Saturday, March 5, 2011

Ratchet And Clank Pic Of A Rhino

AA. VV. - Carnival Night

I do not like the carnival. I'm not sure because I do not share the enthusiasm of the mask, or both forced good humor to get suspicious, but it is a party that I was never excited. Despite this, just for tonight I plan to throw in the districts Viareggio (for the first time in my life), and as recently happened with leeks , I might even discover that I missed something. In any case, it seemed that this was the right day to talk about a book that I promised an in-depth .

This Carnival anthology published earlier this year by Editions XII. I want to talk, because after my outburst a few months ago on the choices Italian authors published by Urania , I feel compelled to bring counterexamples of virtuous good that I think is fantastic literature of our house. So, after having devoted a space to the novel Pinocchio.2112 Silvio Dona, I'm now in this collection.

Non mi soffermo sull' ottimo catalogo delle Edizioni XII, se non per sottolineare che non ho utilizzato questo aggettivo a sproposito. Carnevale è il secondo libro della collana " Camera oscura ", la sezione antologica del catalogo della casa editrice. Anche il metodo di selezione dei lavori sarebbe interessante, soprattutto per quanti conoscono le dinamiche della piccola editoria, ma non è questa la sede adatta.

Carnevale è una raccolta di 12 racconti che contengono tutti un elemento in comune: sono ambientati a Venezia, durante il giovedì grasso del carnevale 2009. In ognuno di essi la città non è solo a backdrop, but an integral and crucial part of the plot. As I wrote last report reads, Veneiza can be considered itself a character in the collection, and it soon becomes clear evocation cover drawn by Branching . But the real stars of Carnival, as indeed it is really during the festivities, are the masks. In fact, each story revolves around a specific figure, traditional carnival: from Columbine to Harlequin, from the bautta moreta by Brighella Pulcinella, and since I have already revealed half does not seem the case to sue the other. These tales of the fantastic genre, mainly due to some horror genre, but with inserts of science fiction and weird.


I speak as a virtuous example, because, quite simply, the stories are beautiful . It is a feature far from obvious, given the average level of quality found in popular anthologies around. In a market that relies solely on the novel, relegating the story to work, "child", for which it is not worth engaging, find a collection that explicitly aims to achieve a high level with the works of twelve (actually, in effects of fourteen, but I'll explain later) different authors is in itself an exception. When poi questo obiettivo viene anche raggiunto, il piccolo lettore di antologie fantastiche che solitamente si sente snobbato dalle grandi case editrici ha di che gioire.

Se si esclude la presenza dell'ospite straniero Michael Laimo (che io non conoscevo, ma a quanto pare è un esponente di spicco dell'horror internazionale), gli autori sono tutti italiani, e si possono di fatto considerare "esordienti", anche se alcuni hanno già diverse e interessanti pubblicazioni alle spalle. Non credo sia appropriato soffermarsi sui singoli racconti, dato che per sua natura un racconto è più "concentrato" di un romanzo, e anche un breve commento rischia di rovinare il piacere reading. However, I can mention something that can be found in Carnival: a guardian hellish looking for one of his prisoners escaped from the pit, an unlikely agent of a paranormal secret service that seeks to establish contact with a new ally, a god of lagoon evoked by mistake coming back to walk among men, a time traveler in search of himself, a centuries-old plot to return the Serenissima Republic to its former glory. And so on. The quality is medium-high, and if some stories can not be called exciting, certainly no one is ugly or out of place. Each is built in a balanced, well written and perfectly in context. Ci sono poi delle punte di eccellenza che non si possono notare: sfido chiunque a non provare il minimo segno di inquietudine dopo aver letto Peste di Samuel Marolla. Non faccio mistero delle mie tendenze fantascientifiche (sì, l'ho confessato anche ai miei genitori e l'hanno accettato), per cui potrebbe essere giudicato imparziale il fatto che i due racconti più sf della raccolta ( Carnem levare di Stefano Andrea Noventa e Distorsione di J. Romano) mi sono piaciuti parecchio, ma magari chi legge è a sua volta appassionato di fantascienza e apprezzerà il consiglio. Se invece cercate qualcosa di più cupo, potete provare con La Caìgo di Marica Petrolati, mentre per chi History takes a lighter (but by no means trivial) is One night David Riva.

far I have spoken of the twelve stories. But a little while ago I talked about fourteen authors who are the other two? Here is another unique feature of Carnival : the frame. Ian and Mario Delacroix cell have been involved in writing, between a story and the other, a story that enclose all of them, thereby increasing the cohesion of the entire collection. The stories are therefore not just an environmental issue in all 19 febbario Venice around 2009, but they are all interconnected through this ruse, a "metaracconto" which in time takes place during the carnival in town, and beyond to serve as an interlude between the stories makes them all more interdependent. Now, I must be honest: is not that the effect has succeeded very well: in fact the frame is not conclusive, and it could very well just read the stories without missing anything. But if it is viewed as a way to mix utleriormente the twelve stories, and in hindsight you can catch all the references, then it turns out to be a nice added value, further evidence of the intention to create a collection of a rather homogeneous pout-pourri of different stories.

Well, I have not said anything about the illustrations? I spoke of the cover done da Diramazioni, ma il duo di illustratori ha realizzato anche una tavola a colori ispirata ad ogni racconto, inserita in apertura dello stesso. E non stiamo parlando di schizzetti fatti a inchiostro, ma di roba come questa (e le altre due che ho sparpagliato più su):



Con le illustrazioni, il libro non solo è un'ottima lettura, ma diventa anche uno stupendo "oggetto" in senso   strettamente materiale, un aspetto che qualunque bibliofilo non può ignorare, almeno fino a quando gli ebook non ci seppelliranno tutti. A questo proposito, sul Blog Edizioni XII were published alongside the tables from the interviews with the authors of the corresponding raccoti. Take a peek as well, although the risk of spoilers I do not know if you want to read the comments before the stories themselves.


At this point, I think I explained why I consider Carnival an example of how not only the good novels, but good stories do exist, and for those who hunger and thirst for exciting stories to find that satiate and drink. I mean, I do my best to show you the way, then it's up to you whether to take valtutare. If you wish, Carnival is a little 'luck (Or thoroughness) in several libraries (Mondadori Editore Feltrinelli, among others), or otherwise on 'e-shop Edizioni XII. In the second case, maybe there escapes even a SegnaCorto , and if you're lucky you get mine. What more do you want?

0 comments:

Post a Comment